Finalistene i Det Norske Måltid er nå klare

Det handler om lidenskap og håndverk. Det handler om det ypperste innen norsk mat og drikke. Det handler om en reise gjennom Norge. Finalistene i Det Norske Måltid 2021 er nå klare.

Det er en av matbransjens viktigste og mest prestisjefylte prisutdelinger. Fagtunge juryer har vurdert 13 kategorier som blant annet kjøtt, sjømat, drikke og meieriprodukter. Etter en nervepirrende høst med mange delfinaler er nå 39 produkter klare for den store finalen, som går av stabelen i Stavanger februar 2022.

Men det handler også om merkevarebygging. Selv om dette er en konkurranse hvor det er smaken som skal hylles, spiller presentasjon og emballasje også en viktig rolle når en ny mat- eller drikkevare utvikles.

Mona Berg, salgsleder i Nordic Pack.

– For oss som jobber i emballasjebransjen, og som er så heldige å få jobbe med mange av de fremste mat- og drikkeprodusentene i Norge, er det utrolig spennende å følge med på deltakerne i Det Norske Måltid. Vi vet hvor mye hardt arbeid som ligger bak hvert enkelt produkt. Vi vet at prosessen fra eplebonden planter epletreet, til eplesideren eller mosten kan fylles på en glassflaske, er lang. All den viljen, kreativiteten, tålmodigheten og det gode håndverket innen norsk matproduksjon er en glede å være vitne til, det inspirerer, sier Mona Berg, salgsleder i Nordic Pack.

For det er viktig å velge riktig emballasje. Ikke bare skal emballasjen presentere produktet på best mulig måte, den må også sørge for at innholdet ikke forringes.

– Emballasjen skal fremheve «helten», altså drikke- eller matvaren. Men den må også beskytte innholdet mot for eksempel sollys, håndtering, transport og lagring. Et godt tips er å tenke emballasje tidlig i prosessen når man utvikler en ny mat- eller drikkevare. Det kan ta lang tid å finne den beste løsning for produktet, kunden og sluttbruker, presiserer Mona.

Det Norske Måltid har som mål å bidra til næringsutvikling gjennom blant annet å øke etterspørselen og styrke omdømmet for norsk matproduksjon. Dette er 14. gang konkurransen avholdes.
Les mer om årets finalister her.

Jobber du med å utvikle nye produkter eller smaker? Vi på Nordic Pack bistår deg gjerne med vår kunnskap om emballasje. Ta gjerne kontakt for et møte eller en prat.

(Hovedbildet – foto: Det norske måltid)